چرا در خانه هوشمند زندگی کنیم؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
چرا در خانه هوشمند زندگی کنیم؟
نوشته شده در شنبه 20 مرداد 1397
بازدید : 691
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

با یک پرسش ساده، موضوع را شروع می کنیم. اگر که قرار باشد یک اتوموبیل شخصی تهیه نمایید، حاضرید بابت خرید آن چه هزینه ای را پرداخت نمایید؟ دلیل شما برای قبول پرداخت این هزینه چیست؟ تفاوت اصلی خودروهای ارزان قیمت با خودروهایی که از کیفیت بالایی برخوردارند در چیست؟ آیا تنها عامل تعیین کننده سرعت و شتاب خودرو است؟؟؟

همه ما به این نکته واقفیم که، مهمترین تفاوت در میان خودروها، ایمنی و آسایشی است که استفاده از آن برای سرنشینان خودرو فراهم می آورد و نه الزاماً سرعت و شتاب بالایی که دارند.

حال چه اتفاقی می افتد که بسیاری از ما هنگام خرید یک واحد مسکونی توجه، این ایمنی و آسایش را فراموش کرده و فقط به متراژ و موقعیت ساختمان را در نظر می گیریم!!!

اجازه دهید ببینیم چطور می توانیم نگاهی متفاوت به ساختمانی که قرار است در آن زندگی کنیم، داشته باشیم. وجود چه امکاناتی می تواند، در کنار ایجاد محیطی امن وآرام، آسایش و رفاه را نیز برای شما فراهم آورد.

خانه هوشمند (ساختمان هوشمند) معمولاً یک خانه یا ساختمانی است که در آن از تجهيزاتی خاص با ساختاری ویژه جهت کنترل و پایش در خانه استفاده می گردد.

این در حالیست که هدف اصلی از سیستم های اتوماسیون، نیل به اهداف ایمنی و امنیتی و بهینه سازي مصرف انرژي می باشد، متاسفانه برای برخی به اشتباه این باور پدید آمده است که هدف از هوشمند سازی ساختمان این است که، بدون اینکه از جای خود بلند شویم، فقط به کمک ریموت کنترل یا رایانه بتوانیم چراغ ها را روشن یا خاموش کنیم و یا شیر گاز را ببندیم.

این در حالی است که به کنترلی شدن تجهیزات و افزودن برخی قابلیت های لوکس، بعنوان گزینه هاي کم هزینه ای که به راحتی در کنار هدف اصلی قابل وصول هستند و می توانند در ایجاد یک حس زیبایی شناختی از محیط زندگی و رفاه بیشتر نقش داشته باشند، نگاه شده است.

در واقع منشا تفکر اجرای اتوماسیون در ساختمان، جلوگیري از ایجاد و بروز خطرات و آسیب هایی است که انسان به دلیل مشکلات روزمره  از قبیل مشغله های ذهنی، کمبود فرصت و یا حتی گاهی راحت طلبی ، طی سالیان طولانی نتوانسته است با آن مقابله کند. همه ساله شاهد این هستیم که تعداد بسیاري از خانه هاي همنوعان مان مورد سرقت قرار گرفته و یا طعمه حریق شده اند. بسیاری بر اثر نشت گاز جانشان را از دست داده اند و بسیاری از سوانح غیر مترقبه از این دست، که همگی قابل کنترل می باشند.

حالا اگر از جهت دیگری به این موضوع نگاه کنیم، هم این مسأله را مورد توجه قرار دهیم. منتقدانی که اتوماسیون را چیزي جز لوکس کردن خانه نمی بینند، خودشان در ساخت خانه ها نهایت تلاش را براي لوکس شدن پروژه به خرج می دهند. دقیقا به همان دلیل که در طراحی شومینه، پوشش هاي مختلف براي دیوار، سقف و کف خانه ها، انتخاب سنگ و کاشی هاي گرانقیمت، درب هاي مجلل و … هزینه کردن منطقی است، هزینه براي اتوماسیون خانه حتی اگر از جنبه لوکس و فانتزي به آن نگاه کنیم، کاملاً منطقی می باشد. همه ما از داشتن خانه هاي هر چه زیباتر لذت می بریم و از بکار بردن هنر و زیبایی در خانه بعنوان محیطی که یک خانواده بیشترین زمان را در آن سپري میکند، میتوانیم حس بهتري بدست آوریم.

خانه اي که هر روز صبح با تابیدن اولین پرتوهاي خورشید، به صورت خودکار پرده ها را از پنجره کنار بکشد، یک خانه زنده است که با رسیدن روز از خواب شبانه بیدار می شود و چشمان خود را به روي یک آسمان امید و فرح بخش باز می کند. به ساکنین خود می گوید که برخیزید و از تولد یک روز زیباي دیگر لذت ببرید. خانه اي که در هنگام خروج شتابان شما از منزل مانند دایه اي مهربان شما را بدرقه می کند و می گوید: خاموش کردن چراغ ها و کولر، بستن شیرگاز و آب و روشن کردن دزدگیر و …. با من. تو برو و به کارت برس. خیالت راحت!

خانه اي که با دقت تمام نگاه می کند که اگر در قسمتی از آن کسی حضور نداشته باشد، به صورت اتوماتیک لامپ های اضافی را خاموش کند و در زمان عدم حضور ساکنان در منزل، شدت کار سیستم هاي سرمایشی و گرمایشی را کم می نماید تا انرژي به هدر نرود. خانه اي که حتی در زمان خواب شما مراقب خانه، زندگی و سلامت شما و فرزندان تان است.

ویژگی های خانه های هوشمند چیست؟

خانه های هوشمند در واقع به کمک تجهیزات هوشمند استفاده شده در آنها امکان کنترل و پایش سیستم های الکتریکی و مکانیکی موجود در خانه را فراهم می آورند، که در اینجا به برخی از آنها اشاره می نمائیم:

     –  سیستم روشنایی اتوماتیک

     –   کنترل سیستم های صوتی و تصویری

     –  کنترل گرمایش و سرمایش

     –  سیستم های اعلام حریق و نشت گاز و آب

     –  سیستم های امنیتی (دوربين های مدار بسته، قفل های الکترونيکی و…)     

     –  سیستم کنترل خودکار پرده ها و کرکره ها

     –  آبياری  خودکار فضاهای سبز خانه ها و ویلاها

این سیستم ها اصولا با نصب حسگرهایی در محیط بصورت دائمی وضع ساختمان را کنترل و متناسب با وضع موجود تصمیم گیری می نمایند. بگذارید با ذکر یک مثال کار را ادامه دهیم.

سیستم روشنایی پارکینگ ساختمان را در نظر بگیرید. این سیستم بایستی در شرایطی که کسی در پارکینگ حضور ندارد خاموش باشد. درضمن اگر کسی در طول روز وارد پارکینگ شد و نور طبیعی محیط به اندازه کافی بود نبایستی چراغ ها روشن شود پس از خروج فرد از پارکینگ بایستی چراغ ها خاموش شوند. همه این فرآیندها به راحتی امکان پذیر است!!!

اکنون در نظر بگیرید به هر دلیل سیستم اتوماتیک را قطع کرده و چراغ های پارکینگ را روشن گذاشته اید و الآن که برای خواب به اتاق خواب رفته اید متوجه میشوید که واااااااااای !!!! چراغ های پارکینگ سهوا روشن مانده اند، جای هیچ گونه، نگرانی نیست و لازم نیست که برای خاموش کردن لامپ ها به پارکینگ بروید. صفحه کلیدی که داخل اتاق خواب شما نصب شده است این امکان را برای شما فراهم می آورد که با وارد کردن کد لامپ های پارکینگ به آنها دسترسی مستقیم پیدا کرده و آنها را خاموش کنید.

 




:: موضوعات مرتبط: مقالات pdf , ,
:: برچسب‌ها: خانه هوشمند , هوشمندسازی ساختمان , سیستم هوشمند ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: